Nanda in Kaapstad

This is it, bye bye Cape Town!!

Een half jaar, het klonk als een eeuwigheid. Maar wat kan een eeuwigheid snel gaan. In mijn eerste week was alles nog zo nieuw en spannend. Hoe ga ik ooit mijn weg en plekje vinden in deze metropool dacht ik toen bij mijzelf? Nu, een half jaar later zigzag ik met gemak in mijn chico van hot naar her, heb ik mijn vaste café en mijn eigen relax plek in de stad ontdekt. Ik ben bekend geworden met het ritme en de gewoontes van de Zuid-Afrikaners. Het is moeilijk om uit te leggen, maar ik kan niets anders dan heel veel van Kaapstad houden. De Tafelberg die altijd als navigatiepunt boven Kaapstad uittorent, de oceaan die iedere dag weer een nieuwe kleur lijkt te hebben, de talloze bergen die je kunt beklimmen met ieder zijn eigen spectaculaire uitzicht en de rainbow nation waardoor het land wordt bevolkt. Allemaal dingen die je maar op een plek ter wereld in deze bijzondere combinatie tegenkomt. Ik ben ontzettend blij dat ik deze stap heb gemaakt en het avontuur aangegaan ben. Nooit had ik verwacht dat dit avontuur zo goed uit zou pakken. Mijn stageplek voelde aan als een warm bad waar je nooit meer uit wilt komen. Het voorbereidende werk vanuit thuis is nooit leuk om te doen, maar wat ik er voor teruggekregen heb is iets wat niemand mij ooit meer afpakt. Het was tot nu toe ‘the best time of my life'. Ondanks de tegenslagen, want ja die zijn er ook zeker geweest. Zoals het constant wisselen van huizen, de inbraak in mijn auto, de zware werkweek , de vlooien in mijn huidige huis, het afscheid van mijn ouders na hun bezoek in Kaapstad en zeer recent....mijn videocamera die gestolen is. Maar dat alles weegt niet op tegen de duizenden leuke en fantastische dingen die alle nare gebeurtenissen doen vergeten. Mijn laatste dagen heb ik mijn best gedaan om alles nog een keer goed in mij op te nemen en dubbel en dwars te genieten. Zo ben ik nog een paar keer Lions Head opgeklommen om daar met een muziekje in mijn oren te genieten van het prachtige uitzicht. Zo helemaal alleen op de top voelde ik mij echt even The Queen of the World. Uiteraard heb ik de laatste dagen ook nog hard aan mijn kleurtje gewerkt. Iedere middag ben ik naar mijn eigen relax plek gereden. Een aantal rotsen bij Landudno Beach waar he-le-maal niemand komt. Terwijl iedereen tegen elkaar aan lag te plakken op het strand, spreidde ik iedere dag mijn handdoekje op een steen om daar van de zon, de rust en de geweldige golven die tegen de rotsen aan beukten te genieten. Moeilijk om zo'n mooie plek achter te moeten laten. En niet alleen dat, maar ook moeilijk om de fantastische mensen die ik hier ontmoet heb achter te moeten laten. Vandaag was mijn officiële afscheid van de Foster Brothers en het was zwaar. Het doet pijn en het is moeilijk om gedag te zeggen tegen mensen waar ik zo'n hechte band mee heb opgebouwd. Van vijf dagen in de week een half jaar lang met elkaar doorgebracht te hebben naar een situatie te gaan waarin ik niet weet wanneer ik hen ooit weer ga zien, is iets waar ik heel veel moeite mee heb. Ik heb mij dan ook nog even als een huilende kleuter stevig aan Craig, Lauren & Damon vastgeklampt. Gelukkig is er tegenwoordig de mail en skype, maar toch....het is niet hetzelfde. Deze laatste dagen ben ik nog een laatste keer naar al mijn favoriete plekken gereden. De laatste keer de kustroute naar werk, de laatste keer Camps Bay, de laatste keer Muizenberg, de laatste keer Waterfront en gisteren voor de laatste keer picknicken op de Tafelberg en genieten van de prachtige zonsondergang. Iedere keer weer stilletjes in mijzelf afscheid nemen van de stad dat inmiddels mijn tweede thuis is geworden. Mijn terugkomst in Nederland zal denk ik heel vreemd zijn. Niet alleen door het grote temperatuursverschil, maar ook door de verandering in mijzelf. De Nanda die op 27 juli 2009 door de douane ging op Schiphol is niet meer helemaal hetzelfde als de Nanda die straks op 17 januari door de douane komt op Schiphol. Damon heeft mij op het hart gedrukt om de tijd te nemen om weer te wennen aan het leven in Nederland. Zuid-Afrika en Nederland is zo'n wereld van verschil dat het waarschijnlijk wel een poos zal duren voordat ik weer een beetje mijn draai heb gevonden. En het gevoel 'ik wil helemaal niet weg uit Zuid-Afrika'' helpt daar natuurlijk ook niet echt bij.

Een van de dingen die ik hier in Kaapstad geleerd heb en die ik hoop mee terug te nemen naar Nederland, is om meer van het leven te genieten. In Nederland wordt het vaste patroon van werken, trouwen en kinderen krijgen gevolgd. Bovendien ploffen de meeste mensen na het werk voor de televisie neer om daar langzaam weg te kwijnen. In Kaapstad wordt er nog echt geleefd en genoten. Is het mooi weer? Dan werken we toch met z'n alle een uurtje minder. De leeftijd 50? Daar doen we hier niet aan, we gedragen en voelen ons twintig untill we die. Televisie? Dat kennen ze hier niet, in plaats daarvan gaat iedereen hardlopen, surfen, een berg beklimmen, wielrennen of gewoon met een glaasje wijn op het strand van de zonsondergang genieten. En zo hoort het ook! Het leven is kort, dus geniet....zeg ik sinds een half jaar altijd maar. Helaas zit mijn tijd in Kaapstad erop. Het leven dat ik hier heb opgebouwd is mij zo goed bevallen dat ik Nederland helemaal niet mis... maar zaterdag is het toch echt voorbij. This is it. Nog een laatste keer: dag lieve huisgenootjes, dag lieve Bob, Glory & Christeve, dag tegen alle leuke vrienden die ik hier heb ontmoet, dag Dubliner bedankt voor alle gekke avonden. En dag Lauren & Damon, Craig & Swati Foster...thank you for making this experience the best one I have ever had. Thanks for all the love and for taking such good care of me. En natuurlijk dag tegen alle trouwe bloglezers. ...super bedankt voor alle leuke en lieve reacties. Het was fijn om gedurende dit halve jaar op deze manier toch nog in contact te staan met het thuisfront.

Voor de laatste keer: Bye bye Cape Town....thanks for all the good memories!

Cheers!

Dingen die ik ga missen:

  • - Dat ik hier iedereen z'n sister ben en iedereen hier mijn sister of brother is
  • - Het hardop zingen in het openbaar, gewoon omdat het kan en omdat iedereen het
    doet
  • - Het spontaan dansen in het openbaar, gewoon omdat het kan en omdat iedereen het
    doet
  • - De ‘'druk op knoppie, wag tot verkeer stilstaan, stap vinnig door' bordjes op
    stoplichten.
  • - De onverwachts goede feesten in een township
  • - Het heerlijk eten in restaurants en bijna geen drol betalen
  • - Heerlijke cocktails drinken op Camps Bay en bijna geen drol betalen
  • - De mooie zonsondergangen
  • - De kustweg die ik iedere dag naar stage reed
  • - Het continue uitzicht op de oceaan en de Tafelberg
  • - Woensdagavond 1.50 euro filmavonden in de bioscoop
  • - Het ‘'fiet-fieuw'' gefluit van huisgenootje Rob wanneer ik mijzelf met een duf hoofd 's
    ochtends naar de badkamer sleep
  • - Het ge-hihihi van huisgenoot Lisette dat altijd aanstekelijk werkt. En natuurlijk haar
    goede kookkunsten ;-).
  • - De heerlijk eerlijke en nuchtere bekentenissen van huisgenoot Esther
  • - De zorgzaamheid van lieve Maaike
  • - Het zingen onder de douche van Frederik (ik stond altijd stiekem in de keuken mee te
    luisteren)
  • - Het Westlands dialect van huisgenoot Rob: goud, moh, versleten, barre tante, barre
    man, er van spuigen en steken.
  • - De kneuterige gezelligheid en het familiegevoel dat we als huisgenoten hebben
    opgebouwd.
  • - Mijn big-black African Mama Patricia
  • - De terror-bus, die helaas is overleden
  • - Onze goudvissen Al & Col...die helaas ook zijn overleden
  • - De onderbroekjes en sokken aan de raamkozijnen, omdat er nergens anders plaats
    is
  • - De pannenkoeken, condooms en onderbroeken aan het plafond, de lampenkap en in
    de bosjes (omdat dat zo'n ultiem studentenhuis gevoel geeft).
  • - De talloze gekke feestavonden
  • - Butternut en Amarula (omdat je dat in Nederland toch echt niet hebt)
  • - Mooie surfmannen checken op weg naar mijn werk
  • - Voor vijf rand je leven wagen in een minibusje

Dingen die ik niet ga missen:

  • - De ongelooflijke traagheid van vooral Afrikaans e vrouwen.
  • - De chagrijnige en slome caissières.
  • - De chaos in het verkeer
  • - De parkeerwacht mannetjes die spastische armbewegingen staan te maken met
    waardoor je compleet in de war raakt
  • - Het leven in andermans troep
  • - De vlooien
  • - Het altijd maar voorzichtig moeten zijn (deuren op slot, portemonnee goed
    wegstoppen, geen kostbaarheden in je auto laten liggen)
  • - Frederik zijn eigen gemaakte karamel pudding (nee die ga ik idd niet missen)
  • - De altijd en eeuwige heuvel die ik met zware boodschappen tassen moest beklimmen
  • - De altijd blaffende hondjes van de buren
  • - De nieuwe baby van de buren
  • - Mijn huisbaas Cheryl...als er iemand naar de maan geschoten mag worden meld ik
    haar bij deze aan.

Reacties

Reacties

Charlotte

Nou ik heb alles gevolgd en vond het zo leuk om te lezen! Ik snap echt wel dat je helemaal geen zin hebt om terug te gaan, gelijk geef ik je. Wie weet wie weet.. ga je ooit weer terug!!! Het goede nieuws is dat ik nu ook echt naar Kaapstad zal en moet :D dat wilde ik al.. maar door jouw leuke verhalen en foto's nog meer! Wanneer weet ik nog niet maar ik heb er een goed gevoel over ;)
Lieverd zondag ben ik er bij hoor op Schiphol! Geniet nog even van je laatste dagen, en gelukkig heb je dat ook al veel gedaan.
Dikke kus

Charlotte

Oja en ik ben nu al jaloers op je zongebruinde huidje :(

Benthe van Aalst

Inderdaad geef het de tijd om weer te wennen aan Nederland. Ik kan me dat zo goed herinneren van toen wij na een jaar terug kwamen uit Nieuw-Zeeland. Stefan was er gewoon depressief van. Hele rare gewaarwording. Kom je weer terug in het kleine landje waar alles geregeld is en netjes verdeeld in kaarsrechte kavels (denk aan uitzicht vanuit vliegtuig). Heel veel succes en wellicht zien of spreken we elkaar in 2010. Liefs, Benthe

Benthe van Aalst

Maar wat ik bovenal miste was de vrijheid van het reizen en het ergens anders zijn!!

Simonetta

He Nanda, jij zit nu ook achter je laptop want je hebt net foto's erop gezet. Ik heb telkens weer met enorm veel plezier je verhalen gelezen. Meisje meisje wat kan jij leuk schrijven ! Echt ik heb genoten al heb ik dat niet vaak laten blijken met een reactie, sorry. Uit alles blijkt dat je daar een fantastische tijd gehad hebt met ups en downs maar het leuke overheerste. Ik vind je een kanjer, zo een grote stap maken en er dan zo iets prachtigs van maken, top hoor !Ik kan mij vinden in de reacties van Charlotte en Benthe hierboven. Ook wij hebben de ervaring gehad van 2 jaar in New York te wonen en dan weer terug te komen in klein Nederland. Het is al wel weer 20 jaar geleden dat wij terugkwamen maar zonder liegen, ik denk er nagenoeg nog dagelijks aan omdat ook wij dat 1 van de mooiste periodes in ons leven vonden. Niemand pakt je deze geweldige en leuke ervaring meer af en idd je zult er ook veel (en dan vooral goede) dingen van geleerd hebben. Het zal best nog even duren voordat je hier in NL je draai weer gevonden hebt maar ik weet zeker dat het je gaat lukken. Ik wens je een hele goede reis terug, veel sterkte met het afscheid nemen van alles wat je opgesomd hebt en meer. Weet dat je hier weer met open armen en veel warmte ontvangen zult worden, al was het maar door je ouders. Ook ik, en wij allen hier thuis, hopen je gauw weer te zien, je bent altijd van harte welkom. Ik ben heel benieuwd hoe het je hier verder weer vergaat, wat je gaat doen etc. Je bent een lieverd, iemand die mijn hart gestolen heeft. Alle goeds, veel geluk en gezondheid en kop op, het gaat je allemaal lukken en......al met al is Afrika niet zo heel ver weg dus denk niet dat je je dierbaren daar nooit meer zult zien. Veel liefs, Simonetta

frans en marchien

Hallo meis, zeer gelukkig kind met een enorm leuke rugzak met bagage die niemand je af kan nemen.
Je hebt nog even dus geniet het is pas donderdag.
Ook wij hebben met volle teugen genoten van jouw verslagen en belevenissen. Hoop dat je dat vooral blijft doen. Misschien niet met zoveel belevenissen maar schrijf gewoon op wat je beweegt en laat het anderen lezen. Je doet mensen een plezier en jezelf ook want wat geschreven is ligt vast voor zeer lange tijd. Kijk niet om maar kom met open visier terug en maak er hier ook weer iets leuks van. Zo saai zijn we hier ook weer niet hoor. Goede reis en tot gauw. liefs tante Marchien

Ron en Jeannette

Hallo lieverd,

Ja, hoor gaan we hier een sentimenteel verhaal ophangen over dat het zo moeilijk is om afscheid te nemen, terwijl we je nog zo gewaarschuwd hebben dat Zuid Afrika als een warme deken aanvoelt, met mooie vergezichten en hele aardige mensen. En je moest ook zo nodig de beste werkgever van Kaapstad uitkiezen. Het is gewoon allemaal je eigen schuld.
Niet zeuren gewoon thuis komen!
Al die verhalen van je daar krijgen we toch steeds maar een droge keel van en bij het laatste verhaal moest er zelfs een zakdoek aan te pas komen, we werden spontaan verkouden. Lieverd, we staan met onze bleke gezichtjes zondag op Schiphol met een lekkere dikke jas en een wollen muts en natuurlijk een hartverwarmende ontvangst, want het is een ietsje, pietsje koud hier.

Natuurlijk heel veel lieve knuffels ( we zijn blij dat je weer naar huis komt!!!)

Ron en Jeannette

Tim

Pffff maak me nog jaloerser. Nee echt lekker bezig, echt zin om je op te halen op deze manier ;)

Haha tuurlijk niet, ik ga je fijn knijpen zondag :D En over een paar jaar neem je me maar een keertje mee ;)

xx

corne kaptein

Hoi Nanda

Wat gaat een half jaar toch snel voorbij. Fijn dat je het zo geweldig naar je zin hebt gehad. Het afscheid valt je zwaar, maar zondag word je in een warm bad op Schiphol ontvangen. Reken daar maar op. Ik heb genoten van je verhalen en vond het heeeel bijzonder om je zo te volgen. Super!!! Ook de foto`s zijn prachtig. Nog even genieten van de zon, de sfeer en de mensen en dan..... Holland here I come.

Groetjes van Corne

sjaan

Nan! wat is een half jaar toch eigenlijk kort, hea?! Na een half jaar vol vrijheid, vrienden maken en een prachtig land leren kennen word het tijd om terug te gaan en valt het afscheid zwaar. Ik hoop dat de mensenmassa die je zondag op komt vangen het gevoel eventjes weg kan nemen. Ik ga in ieder geval je verhalen ontzettend missen! De manier waarop jij schrijft doet mij de vraag oproepen 'wat doe ik hier in godesnaam? waarom zit ik niet daar?!" volgens mij is iedereen die je verhalen heeft gelezen stiekem in zn hoofd al een keertje naar Zuid-afrika verhuisd! En alsof dat nog niet genoeg is komen dan ook de jaloersmakende foto's nog, ik wil het er niet eens meer over hebben! Je gaat het echt missen en zeker nog een hoop aan deze mooie tijd terug denken. Maar kijk ook eens naar al die mooie dingen die je in NL hebt, Ik kijk uit om de nieuwe nanda zondag te zien! dikke kus sjaan

Leanne

Hey lieve Nan!
Wat is dat half jaartje toch snel voorbij gegaan! En wat een mooie avonturen heb je allemaal beleefd! Als je weer een beetje bent bijgekomen, moeten we snel weer eens lekkr uiteten gaan! Fijn dat je vandaag weer terug in NL bent meid, heb je toch stiekem wel n beetje gemist!
Dikke kus Lee

Marcella

Ik heb al amarula gevonden hier :D (ook al vind ik het niet lekker)

John Driedonks

ik heb genoten van je verhalen en avonturen; ik geniet van je laatste "goodbye". En ach ....... werken, trouwen, kinderen; dat lijstje moet je wel liggen. Gaat bij jou nog lang duren. Intussen, sterkte met wennen. cheers John

Anne

Hi Nanda,

Via je verhaal op Rmpnieuws.nl ben ik op je website gekomen. Volgens mij heb jij echt een onwijs gave tijd gehad daar!

Ik ben zelf ook in Zuid-Afrika (Oudtshoorn) geweest voor ontwikkelingswerk en ik was ook helemaal verslaafd aan Amarula. 1 troost, het is wel verkrijgbaar in Nederland! Gall&Gall verkoopt het: http://www.gall.nl/zoeken/producten?q=amarula

Enjoy en geniet van alle mooie herinneringen!

Anne van Arkel
2e jaars RMP studente

Ellen

Hoi Nanda!

Zat op RMPnieuws.nl en zag jouw stukje. Nu ga je naar huis maar dacht wil even laten weten dat je ontzettend leuke verhalen hebt geschreven! Een vraagje.. hoe ben jij aan deze stage gekomen? Ik ga zelf ook RMP doen en wil ook naar het buitenland. En juist zo'n bedrijf als waar jij je stage hebt gelopen lijkt me super! Zeker die natuurfilms, wat te gek! Wil je mij een kort mailtje sturen over hoe je deze stage gekregen hebt? ellen_velden@hotmail.com

Verder een fijne terugreis!

Groetjes Ellen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!